Pitääkö muuten Kuukauden Asiakas ™ valita ja lanseerata kuun alussa vai lopussa? Tietysti kuun lopussa näkisi, paljonko asiakkaalle saatiin myytyä, kun taas kuun alussa ollaan vielä ruusunpunaisissa visioissa, myyntisuunnitelmissa ja tavoitteissa?
No. Katsottiin hämmästyneenä Kiinteistömaailman uusinta mediapläjäystä ”Ollaan ykkösii (koska meilpäin asiakkaat on ykkösii)” ja kelattiin, että vaikka meidänkin riimit päivänvaloa kestää, niin tästä me kyllä nyt kätemme pestää (yo). ”Jotain pitäis silti keksiä”, niin kuuleman mukaan yks huikee tapa osoittaa maailmalle, et tiedetään edes vähän mitä me tehdään, on näyttää se asiakkaiden tyytyväisyyden sekä menestyksen kautta.
Eli, ilman sen kummempia jaaritteluja, ATK Lillhonga Oy ylpeänä esittää historiamme ensimmäinen ”Kuukauden Asiakas ™”: Varusteleka Oy!
Varusteleka Oy
Varusteleka Oy on…huomiota herättävä yritys. Lafka, joka myy käytettyä ja uutta militariaa, ei minkään järjen mukaan pitäisi olla yksi Suomen menestyneimmistä verkkokaupoista. Miten kummassa tämmöisellä yrityksellä voi olla +10Milj. eur. liikevaihto?
ATK Lillhonga Oy:n ja Varustelekan yhteinen taival alkoi vuonna 2008, kun Valtteri (Varustelekan Valtias ™) valitti sen aikaisessa Somessa (eli IRCissä) sitä, ettei mikään yritys tarjoa kokonaisvaltaista myyntijärjestelmää, jolla voisi hallita niin myymälää kuin verkkokauppa kätevästi yhdestä järjestelmästä. Tajuttiin aika aikaseen, että tästä tulee jotain hyvää, kun Valtteri vahvisti yhteistyön sanoin: ”Taidan ottaa riskin ja rakastua suomenruotsalaiseen”.
Varustelekan liikevaihto on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta. Kun aloitimme yhteistyön vuonna 2008, niin Varustelekan liikevaihto pyöri noin 3Milj. eur tasolla ja vuoden 2016 liikevaihto lienee jossain päälle kymmenen miljoonan (en jaksanut tarkistaa. Paljon se kuitenkin on). Uskomaton kasvu on tietysti vain ja ainoastaan meidän onnistumista, eikä siihen ole mitään muuta syytä (kuten esimeriksi mahtava ja uskomattoman ammattitaitoinen henkilökunta, upeat tuotteet, mahtavat markkinoinnit ja matala kynnys tehdä ihanan tyhmiä juttuja).
Me ollaan toimitettu Lekalle aika iso osa niistä järjestelmistä, jolla Leka pyörittää jokapäiväistä työtään. ERP, eli kassa, tilaustenhallinta, tuotehallinta, asiakkuuksienhallinta, lahjakorttihallinta, kampanjanhallinta, reskontra ja oikeastaan kaikki muutkin osat (poislukien keräily ja raakadata-analysointi). Voi siis sanoa, että koko Varusteleka pyörii ReFoxin avulla.
Verkkokauppa, eli Prebeo, on myös meidän valmistama ja se on integroitu yhdeksi osaksi ReFoxia. Verkkokaupalle ei ole oikeastaan mitään omaa hallintaa, vaan se on täydellisesti sulautunut ReFoxiin. Tämä tarkottaa sitä, että kaikki asiat, jotka verkkokaupassa näkyy, hallitaan ERP:n puolelta. Emme näe mitään syytä, miksi kauppias tarvisi kaksi erillistä järjestelmää ja kaksi erillistä hallintapanelia, kun kaiken voi kätevästi tehdä yhdestä paikasta. Tällai sen meidän mielestä pitää olla.
Varustelekahan on käytännössä rättikauppa. Vaatekaupoilla, kuten muillakin kaupoilla, on ikuisena ongelmana variaatiot. Eli yhtä ja samaa tuotetta voi olla viistoista eri kokoa ja kymmentä eri väriä. Tämän lisäksi tuotteelle pitää rakentaa yhteensopivuustaulukoita, ”Katso myös” -taulukoita ja ”Osta myös” -taulukoita. Tuotteiden pitää voida näkyä useassa tuoteryhmässä (Uutuudet, Vaatteet, Suosittelemme yms). Kun tähän soppaan yhdistetään 35 000 eri tuotenimikettä, alkaa jo kovimmallakin tuotevastaavalla selkä katkeamaan.
ReFoxia rakentaessa otettiin todella isosti huomioon se haaste, että verkkokaupassa tuotteet pitää voida esittää asiakkaalle VIELÄKIN PAREMMIN KUIN PERINTEISESSÄ MYYMÄLÄSSÄ. Verkkokaupassa myyjä ei pääse vastaamaan asiakkaan kysymyksiin, eikä tekemään suosituksia, vaan asiakkaan pitää pärjätä itse. ReFoxissa tuotteita voi yhdistellä toisiin tuotteisiin tai toisiin tuoteryhmiin uskomattoman nopeasti. ”Drag-and-drop” -toiminnolla suoraan selainikkunasta toiseen, tuotekortin sisältä pikahaun kautta tai vaikka suorina tietueina tietokantaan (jos me annettais luvat). Yhden tuotteen esillepano on muutaman minuutin homma.
Kassa ja verkkokauppa on ReFoxissa pakkonaitettu. Sen on oltava niin. Ei kukaan saa elää sellaisessa maailmassa, jossa kassa ja varasto (verkkokauppa) ei juttele keskenään. Yrittäjällä on muutakin tekemistä kuin päivitellä saldoja järjestelmästä toiseen. Varastosaldojen on oltava realiaikaisesti esillä netissä ja myymälässä saatavilla niin henkilökunnalle kuin asiakkaallekin. Inventointi- ja keräilytyökalujen avulla saldot saadaan tarkastettua myynnin tai keräilyn yhteydessä ja vaikka välillä onkin pakko inventoida vähän laajemmin, niin web-pohjaisella ReFoxilla voi kännykällä ja BT-viivakoodinlukijalla melko nopeasti käydä varaston läpi.
Varustelekan ja ATK Lillhongan yhteistyö on ollu saumatonta ja mutkatonta. Aika monta, raskastakin, taistelua ollaan käyty rinta rinnan, mutta kaiken kanssa ollaan pärjätty. Luotto siihen, et kaikki hoitaa tonttinsa, on iso juttu. Lue vaikka Valtterin kirjotus meistä.
Edit: Ainii, unohtu et pitäis varmaan kans myydä jotain.
Jos sä haluat olla seuraava Varusteleka, niin me voidaan auttaa ainakin järjestelmien ja kumppanuuden kanssa. Meillä on tooooooooosi hyvä softa, joka on valmistettu tukemaan verkkokauppayrityksen toimintaa kaikin tavoin. Softan lisäks tarvit kyllä kaikkea muutakin pientä (tuotteet, asiakkaat, myynnit jne), mut meistä on hyvä alottaa!
Soita tai mailaa petter@lillhonga.fi / 0500560285
lillhonga.fi / refox.fi